#13 Kaltsun kahvit -podcast: Liikunnan vaikeudesta, wanhoista ja parhaat vinkit parempaan elämään 

Tässä jaksossa nuorisotyönohjaajat Mirta ja Eeva (joka toimii myös seurakunnan liikunta-agenttina) sekä nuoret Oona ja Anni puhuvat vanhojen tansseista, siitä miten aloittaa fiksumpi elämä täynnä hyviä valintoja ruoan ja liikunnan suhteen. Pakastetut viinirypäleet ja hiekkahiihto jokaisen niksilistalle! Pokemon go = Hetta-Pallas-vaellus & särkevät jalat. 

Nuoret kertovat vanhojen tansseista Raumalla. Millaiset fiilikset ja mitä on tansseissa luvassa. Keskustelua käydään siitä, mistä tulee vanhojen tanssi nimi. 

Keskustelua käydään harrastuksista. Pohdintaa herättää lisäksi hiihtäminen ja se, että miten pääsee hiihtämään, kun ei ole lunta. Mirta ja Eeva ideoivat lisäksi liikunta motivointi videointa nettiin. 

Eeva: Kerran kuukaudessa yksi lepopäivä. 

Mirta: Sekin on yleensä sairaspäivä. 

Eeva: Ei pysty liikkumaan, niin pakko pitää lepopäivä. 

Annille ja Oonalle liikkuminen ja liikunta on kuulunut aina osaksi elämään. Liikkuminen on ollut heille aina helppoa. 

”Jos jotain on tehnyt pitkän ajan, niin sitä on vaikeata lopettaa. Ne jotka harrastaa nuorena jotain liikuntaa, niin todennäköisesti jatkaa sitä aikuisena.”

Anni

Autolla vai apostolin kyydillä?

Mirta: Sitten kun sai auton alle, niin se oli paljon helpompaa liikkua autolla paikasta toiseen. Kun sitä ennen oli liikkunut kävellen tai mennyt polkupyörällä. 

Eeva: Pieni juttu, mutta kuinka paljon se tekee, kun liikkuu ne pienetkin välimatkat kävellen tai pyörällä. 

Eeva kertoo opiskeluaikaisesta kokemuksesta, kun olisi kannattanut mennä kävellen. Mirta saa idean, että kannattaa hommata sellainen auto, joka pitää työntää käyntiin. 

Miten saada karkkilakko pysymään? 

Mirta: Onks teillä ittellä mitään sellasia tavoitteita, et mun pitäis nyt muuttaa elämäntapoja. Mä syön liikaa roskaruokaa tai mä en tee riittävästi ekologisia valintoja. 

Oona: Mä oon karkkilakossa täl hetkellä. 

Mirta: Onks sulla ollu jotain kikkoja, miten sä oot pystynyt pitämään kiinni siitä karkkilakosta? 

Oona: Mul on hyvä niksi. Ostakaa punasia viinirypäleitä, pistäkää ne pakkaseen ja antakaa olla yön yli. Ne on ihan  niin ku karkkii ja kun ne on kylmii, niitä ei voi syödä paljoo, kun suu jäätyy. 

Miten huonoista tavoista eroon?

Mirta: Tapa on myös yks mihin ihminen koukuttuu. 

Eeva: Kun siitä on muodostunut ruutiini, siitä huonostakin tavasta, niin sitä on vaikea jättää pois. Niistä hyvistä jutuista kun alettas tekee ruutineja. Ja ennen kuin jostain tulee rutiini, sitä pitää toistaa useamman kerran. 

Mirta avaa myös ylen artikkelin aiheesta ja käydään pitkä keskustelu siitä, mikä voi mennä vikaan lupauksia tehdessä. Uuden tavan muuttaminen rutiiniksi kestää keskimäärin 66 päivää. Kannattaa siis aloittaa pienin askelin, tekee pienen muutoksen kohti tavoitettaan.

Mirta kertoo myös Porin kaupungin julkaisemasta juoksu haasteesta. 

Löydä oma tapasi liikkua ja kuuntele itseäsi

Eeva: Jonkun verran olis hyvä harrastaa liikuntaa. Ja se mikä itseä puhututtaa, että löytäis sen oman jutun. Monesti kun puhutaan liikunnasta, niin tulee ensimmäisenä juoksu mieleen. 

Mirta: Tai salilla käynti. Se on toinen sellanen, joko nostelet painoja tai juokset. 

Eeva: Sitten liikkuminen muodostuu helpoksi, kun sä löydät sellasen lajin, mistä sä oikeesti nautit ja sä tykkäät siitä lajista itsestään, etkä tee sitä siksi, että mun pitäis liikkua. 

Keskusteluun nousee myös se, että kuinka paljon Raumalla on höntsäliikunta mahdollisuuksia vanhemmille ihmisille. Oona mainostaa Raumalla järjestettävää höntsä lentopalloa. 

Mirta mainostaa Rauman seurakunnan liikunta-agenttia, johon voi olla yhteydessä, jos kaipaa jotain tiloja tai liikunnallista tekemistä meidän seurakuntaan. 

”Hiekkahiihto, pakastetut viinirypäleet ja pitsihiihto, jos ei näillä saa elämänlaatua parannettua, niin ei sitten millään.”

mirta